Smoothies med grøntsager

Smoothies med grøntsager

Jeg laver rigtig mange smoothies og kommer gerne en masse grøntsager i, faktisk er der en større mængde af grøntsager i mine smoothies i forhold til mængden af frugt.

Smoothies med grøntsager erstatter ikke et hovedmåltid, men jeg kan sagtens bruge en smoothie som erstatning for et mellemmåltid eller som en del af min morgenmad.

Jeg foretrækker mine smoothies cremede og fyldige i konsistensen, med en masse smag. Det eneste udstyr jeg bruger er en blender.

Ved at blende grøntsager og frugter bevarer vi alle kostfibrene og ikke mindst vitaminerne og mineralerne, hvilket gør at en smoothie kan være rigtig sund – og en virkelig nem og god måde at få flere grøntsager på.

Kostfibre har et lavt energiindhold og giver en rigtig god mæthedsfornemmelse. Derudover har de en virkelig vigtig og gavnlig virkning på vores fordøjelse.

Fordelingen af frugt og grøntsager

Grøntsager indeholder (ofte) flere næringsstoffer end frugt, som (ofte) indeholder mere frugtsukker. Når vi har et stort indtag af frugtsukker vil vores krop reagere på samme måde, som hvis det var almindeligt sukker vi indtog. Det skal vi huske når vi laver smoothies eller juice.

Derfor vil jeg helt klart anbefale en fordeling på ¾ grøntsager og ¼ frugt i en smoothie.

Så hvordan laver du din smoothie sund og fuld af vitaminer og fibre?

En god base i mine smoothies er meget ofte banan og avocado. Foruden den sundhedsmæssige gevinst de to råvarer bidrager til, gør lige præcis banan og avocado, at smoothien bliver lækker cremet i konsistensen.

Banan har bl.a. et højt indehold af kostfibre og kalium, men den indeholder også bl.a. magnesium, folat og C-vitamin. Derudover har banan en sød smag, som virker rigtig godt sammen med lidt bitre grøntsager (f.eks. broccoli, grønkål, spinat).

 Avocado indeholder især umættet fedt, som er det fedt vi gerne vil have mere af. Avocado indeholder bl.a. også kostfibre, lidt protein, kalium, magnesium.

Herefter er det bare at gå i gang og finde sine egne favoritter, det er kun fantasien der sætter grænsen.

Se nedenfor for opskrifter på lækre fyldige og cremede smoothie opskrifter.

Avocado smoothie med jordbær og banan

Rødbede smoothie

Favorit smoothie

Grøn power-smoothie

Læs mit blogindlæg om smoothies til børn her.


Relaterede Indlæg

Grøn smoothie

Grøn smoothie

Denne smoothie er min søns absolutte favorit over dem alle. En grøn smoothie som er fyldt med masser af gode vitaminer og masser af fibre.  Selvfølgelig skulle han derfor hjælpe sin mor med at tage et billede 🙂 Han er begyndt at spørge mig hver […]

Rødbede smoothie

Rødbede smoothie

Jeg er vild med farven når vi laver rødbede smoothie herhjemme. Denne gang kom jeg en håndfuld blåbær i, det gjorde bare at farven blev endnu flottere. Rødbeder er en rodfrugt og det man kalder en grov grøntsag. Rødbeder er super sunde. Rå rødbede indeholder […]



1 thought on “Smoothies med grøntsager”

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *